معصومه گل ماهی؛ عارفه پورطالب؛ احسان صفاری؛ سمیه صالح آبادی؛ مرجان وجدانی؛ آرش شیردل؛ فاطمه اهتمام
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 300-307
چکیده
زمینه و هدف: رشد روزافزون جمعیت سالمندی و افزایش نیازهای بهداشتی آنان در کشورهای درحال توسعه، امری انکارناپذیر است. ازطرفی محیط زندگی سالمندان، عاملی تأثیرگذار در سلامت آنان محسوب میشود. لذا این مطالعه با هدف «بررسی وضعیت سلامت ساکنان سرای سالمندان سبزواردرسال 1393» انجام شد.
موادّ و روش ها: در این مطالعهی توصیفی ـ مقطعی، 171 نفر ...
بیشتر
زمینه و هدف: رشد روزافزون جمعیت سالمندی و افزایش نیازهای بهداشتی آنان در کشورهای درحال توسعه، امری انکارناپذیر است. ازطرفی محیط زندگی سالمندان، عاملی تأثیرگذار در سلامت آنان محسوب میشود. لذا این مطالعه با هدف «بررسی وضعیت سلامت ساکنان سرای سالمندان سبزواردرسال 1393» انجام شد.
موادّ و روش ها: در این مطالعهی توصیفی ـ مقطعی، 171 نفر از سالمندان ساکن در سرای سالمندان پدر و مادر سبزوار به روش سرشماری به مطالعه واردشدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی 27 سوالی بود که روایی و پایایی آن تایید و ازطریق مصاحبه و معاینه تکمیل گردیدهاست. داده-های جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS16 و آمار توصیفی تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشانداد 1/90 درصد از سالمندان از دردهای مفصلی رنج میبردند. 6/83 درصد از آنان مشکلات خواب، 62 درصد دلشوره و استرس، 8/74 درصد مشکلات دهان و دندان، 5/79 درصد مشکلات بینایی، 1/28 درصد مشکلات شنوایی، 9/76 درصد اختلال حافظه و 7/56 درصد سابقهی سقوط داشتند. 7/52 درصد از سالمندان مشکلات دستگاه ادراری و 7/45 درصد یبوست داشتند. 5/79 درصد از افراد، دچار مشکلات پا داشتند که 7/56 درصد آنان با خشکی پا مواجه بودند.
نتیجهگیری: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان و آسیبپذیری این قشر جامعه، توجه ویژه به بیماریهای شایع در آنها میتواند در ارایهی برنامههای فرهنگی و بهداشتی مناسب موثر باشد.
مهدی اکبرزاده؛ سمیه نصرالهی؛ مهدی گل افروز شهری؛ سمیه صالح آبادی؛ نسرین میرچولی
دوره 20، شماره 4 ، آذر و دی 1392، ، صفحه 539-546
چکیده
زمینه و هدف: از آنجا که پرستاری و مامایی حرفههایی کاربردی هستند که با حیات انسان ها سروکار دارند، آموزش بالینی اساس برنامههای آموزشی این رشتهها را تشکیل میدهد. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی مشکلات آموزش بالینی و راهکارهای بهبود کیفیت آن از دیدگاه مربیان بالینی و دانشجویان پرداخته است.
مواد و روشها: این تحقیق از نوع توصیفی ...
بیشتر
زمینه و هدف: از آنجا که پرستاری و مامایی حرفههایی کاربردی هستند که با حیات انسان ها سروکار دارند، آموزش بالینی اساس برنامههای آموزشی این رشتهها را تشکیل میدهد. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی مشکلات آموزش بالینی و راهکارهای بهبود کیفیت آن از دیدگاه مربیان بالینی و دانشجویان پرداخته است.
مواد و روشها: این تحقیق از نوع توصیفی بوده و افراد مورد مطالعه، تمام دانشجویان ترم 7 و 8 مامایی و پرستاری (116 نفر) و نیز مربیان بالینی (13 نفر) دانشگاه بودهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل سه بخش اطلاعات فردی، مشکلات بالینی و راهکارها بود. تلخیص داده ها با استفاده از آمار توصیفی و توسط نرمافزار 11.5 SPSS انجام گرفت.
یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد که مشکلات و موانع آموزش بالینی از دیدگاه مربیان به ترتیب عدم رعایت اصول علمی کار در محیطهای بالینی (3/92 درصد)، کمبود امکانات و شرایط محیط کار (9/76 درصد)، عدم اجرای فرآیند پرستاری در بالین (2/69 درصد)، کمبود انگیزه در دانشجویان (2/69 درصد)، غیرآموزشی بودن بیمارستان و تعداد زیاد دانشجو در گروههای کارآموزی (5/61 درصد) بودند و از دیدگاه دانشجویان بهترتیب تعداد زیاد دانشجو در گروههای کارآموزی (9/62 درصد)، شکاف موجود بین علم و عمل در محیطهای بالینی (1/62 درصد)، نداشتن فرم ارزشیابی بالینی استاندارد و شیوه های ارزشیابی بالینی سلیقهای (1/62 درصد) ذکر شده است.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، از نظر مربیان و دانشجویان مهمترین مشکلات جهت یادگیری مهارتها عبارتند از: کمبود امکانات و شرایط، عدم هماهنگی کار پرسنل با اصول علمی، عدم همکاری پرسنل، تعداد زیاد دانشجویان در هر گروه و غیر آموزشی بودن بیمارستان بود. همچنین مهمترین راهکارها آموزشی کردن بیمارستانها، برگزاری جلسات توجیهی بین حوزه معاونت آموزشی و درمانی، تعدیل در تعداد واحدهای مربیان بالینی، بازنگری در تعداد دانشجو در هر گروه کارآموزی و تهیه چک لیست ارزشیابی برای هر دوره از کارآموزی به تناسب بخش و نوع فعالیت میباشد.